SWOT анализът – инструмент за стратегически мениджмънт
18520
0
01 Юли. 2016
Анализи
67% от читателите смятат, че тази статия е полезна
35% от посетителите на сайта ни четат поне 3 статии дневно
47% от редовните ни читатели имат успешен бизнес
35% от посетителите на сайта ни четат поне 3 статии дневно
47% от редовните ни читатели имат успешен бизнес
5
от 2 гласа
от 2 гласа
Оценка на потребителя
SWOT - анализът е метод за стратегическо планиране, разработен в края на 60-те години на XX век от Алберт Хъмфри, ръководител на проект в Станфордския научен институт.
Наименованието SWOT е съкращение от Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Ето защо този вид анализ на български език може да се нарече „Анализ на силните страни, възможностите и заплахите“.
Методът се изразява в определяне на ключовите вътрешни и външни фактори от които зависи постигането на стратегическите цели на организацията. Влиянието както на вътрешните, така и на външните фактори може да бъде благоприятно (положително) или неблагоприятно (отрицателно). Вътрешните фактори произтичат от т.нар. „Вътрешна среда”. Те представляват силните и слабите страни на предприятието. Външните фактори са свързани с външната среда. Те се възприемат, като възможности и заплахи. (фиг. 1).
Методът се изразява в определяне на ключовите вътрешни и външни фактори от които зависи постигането на стратегическите цели на организацията. Влиянието както на вътрешните, така и на външните фактори може да бъде благоприятно (положително) или неблагоприятно (отрицателно). Вътрешните фактори произтичат от т.нар. „Вътрешна среда”. Те представляват силните и слабите страни на предприятието. Външните фактори са свързани с външната среда. Те се възприемат, като възможности и заплахи. (фиг. 1).
На фиг. 2 е представена примерна SWOT-матрица на производствена фирма:
Ясно е, че методът дава възможност да се откроят проблемните области и перспективите, стоящи пред организацията, откъдето вниманието на мениджмънта да бъде насочено към търсене на идеи и мероприятия за увеличаване на продажбите, повишаване на ефективността и доходността на бизнеса, повишаване на финансовата стабилност, инвестиционни решения в т.ч. разработване на нови продукти, минимизиране на рисковете, диверсификация на капитала, закриване на безперспективни и губещи дейности и всякакви други действия, насочени към повишаване на стабилността и осигуряването на просперитет в бъдеще. Видно е, че освен метод за стратегически мениджмънт, SWOT анализа дава възможност да се направи най-обща оценка за степента на бизнес риск на предприятието.
Силни страни
➜ Ново производствено оборудване;
➜ Най-добрите технологии за момента; ➜ Високо качество на продукцията; ➜ Регистрирана търговска марка; ➜ Конкурентни цени; ➜ Висока финансова автономност (финансиране предимно от собствени източници); ➜ Висока степен на лоялност на клиентите и дистрибуторите (задържане на постоянни клиенти) |
Слаби страни
➜ Липса на достатъчно квалифициран персонал;
➜ Недостатъчна дистрибуторска мрежа; ➜ Неефективна реклама; ➜ Зависимост от определени доставчици; ➜ Високи административни разходи; ➜ Високи постоянни разходи и респ. висок оперативен ливъридж; ➜ Ниска степен на запълване на производствения капацитет |
Възможности
➜ Възможност за износ на продукцията в Европейския съюз;
➜ Проявен интерес за създаване joint venture в трети страни; ➜ Вероятен интерес от потенциални дистрибутори при предоставяне на по-добри условия; ➜ Възможност за внос на по-евтини материали от Азия |
Заплахи
➜ Липса на достатъчно бариери за навлизане на други фирми в отрасъла, т.е. вероятност от появата на нови конкуренти;
➜ Вероятност от намаляване на пазарния дял в страната; ➜ Вероятност от появата на стоки-заместители; ➜ Вероятно повишение на цените на основните производствени материали |
Ясно е, че методът дава възможност да се откроят проблемните области и перспективите, стоящи пред организацията, откъдето вниманието на мениджмънта да бъде насочено към търсене на идеи и мероприятия за увеличаване на продажбите, повишаване на ефективността и доходността на бизнеса, повишаване на финансовата стабилност, инвестиционни решения в т.ч. разработване на нови продукти, минимизиране на рисковете, диверсификация на капитала, закриване на безперспективни и губещи дейности и всякакви други действия, насочени към повишаване на стабилността и осигуряването на просперитет в бъдеще. Видно е, че освен метод за стратегически мениджмънт, SWOT анализа дава възможност да се направи най-обща оценка за степента на бизнес риск на предприятието.
Още по темата: Що е бизнес риск и кои са неговите компоненти?
Колко е полезна тази информация?
Оценете като използвате звездичките
Oценка:
Оценка
5
of 5
- 2 гласа.
Статии
Що е бизнес риск и кои са неговите компоненти?
от Доц. д-р Любомир Тодоров, лицензиран бизнес оценител и преподавател в УНСС
30 Юни 2016
Стопанската дейност е свързана с най-различни рискове. Бизнес рискът се дефинира...
Акциите, които се справят добре във времена на инфлация
от Biznesidei.bg
14 Октомври 2022
Високата инфлация има 2 основни ефекта върху инвеститорите: понижава стойноста на...
Да купувате ли Ethereum сега?
от Biznesidei.bg
11 Октомври 2022
Факт е, че след сливането Ethereum отбеляза ръст, но също е факт, че за последните 30 дни...
Да спестявате или да инвестирате?
от Biznesidei.bg
04 Октомври 2022
Това е въпросът в сложни времена като настоящите, нали?
И двете дейности могат да...
Изтеглете БЕЗПЛАТНО Специално Приложение
Успех в старта и управлението на бизнеса: практически съвети.
Абонирайте се за бюлетина на biznesidei.bg и бъдете в крак с тенденциите в бизнеса.
Изтеглете БЕЗПЛАТНО Специално Приложение
Успех в старта и управлението на бизнеса: практически съвети.
Абонирайте се за бюлетина на biznesidei.bg и бъдете в крак с тенденциите в бизнеса.
Сподели своя коментар0 Коментари