Стоп на двойния стандарт при храните
6656
0
04 Май. 2018
Новини
59% от читателите смятат, че тази статия е полезна
38% от посетителите на сайта ни четат поне 3 статии дневно
41% от редовните ни читатели имат успешен бизнес
38% от посетителите на сайта ни четат поне 3 статии дневно
41% от редовните ни читатели имат успешен бизнес
5
от 1 глас
от 1 глас
Оценка на потребителя
И кога ще „стигнем европейците“ по хранителни продукти?
Що е то двоен стандарт при храните и съществува ли наистина?
Двойният стандарт се явява разликата между параметрите на един и същи продукт (под едно и също наименование навсякъде), предлаган в различни части на Европа. Много българи, пребивавали за постоянно или временно в Западна Европа, споделят, че са имали усещането, че храните, които са консумирали там, сравнени с тези в нашата страна, са някак по-приятни, по-вкусни, с по-добър ефект върху здравето ни. Факт, който скоро бе и научно доказан в редица държави, засегнати от пагубната практика на големите компании-производители.
Защо сега?
В разгара на Европредседателството ни започна мащабно проучване в Чехия, Хърватия, Полша, Словения, Словакия, България, Румъния и Гърция на редица продукти – на хранителни и на почистващи препарати, които доказаха значителната разлика в качеството, която не само дискриминира клиентите, но е и опасна за живота и здравето им.
Част от примерите за подвеждане на клиентите, открити от Министерството на земеделието и храните, са: 26% повече олио в бебешки пюрета, високо съдържание на палмово масло и много по-малко съдържание на сухо мляко в млякото за малки деца, в последното: много по-ниско съдържание на микроелементи и витамини, разлика в цвета и структурата на сирене моцарела, утайка в саламурата, млечен шоколад – много по-ниска масленост, по-висока степен на газировка в безалкохолните напитки и много други.
В същото време проучването сочи, че цените са от 50% до 250% по-високи според различните продукти, като по този начин се получава двойно ощетяване на клиентите от Източна Европа – веднъж в качество и втори път в цената.
Как може да се реши проблемът?
Всичко започва от това, че в нашата страна няма регулация, която да регулира и наказва подобен тип практики. Създават се предпоставки за измама на клиентите и от страна на търговците, които искат да постигнат по-високи печалби за сметка на качеството. Решението все пак е близо. Предприети бяха първите стъпки в посока спирането на тази тенденция, а именно с форума „Двойния стандарт при храните в ЕС – да сложим проблема на масата“. На него присъстваха омбудсманът Мая Манолова, еврокомирсарят за правосъдието, потребителите и равенството на половете Вера Йоурова, председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, които съвместно с Европейската комисия поставиха началото на законопроекта „Нова сделка с потребителите“. Йоурова добави, че ще има по-строги определения за всички продукти, които са с една марка, но с различно съдържание и цена. Еврокомисарят посочи, че в случаите на разлики в състава и характеристиките на храните от производителите може да се поиска обосновка за причините за тези двойни стандарти, с посочване на обективни причини за това. Тя информира, че чрез този нов механизъм потребителите ще могат да подават колективни искове, когато има нанесени вреди от търговци или производители.
Това, което предстои, е извършването на специални паневропейски тестове за храните, с който на практика ще се категоризират всички проблеми на двойния стандарт. Тя призова всички страни да се включат в тях.
Резултатите от тестовете ще бъдат представени в края на годината. На следващ етап тестовете ще обхванат перилните препарати. Ще има конкретни мерки за тестване, тълкуване на данните, така че търговците да са наясно с изискванията, ще се събират доказателства, които да са категорични и авторитетни и които да са съпоставими и да се възприемат от всички участници на пазара. Държавите членки ще проведат кампания и така ще имаме съпоставими доказателства в целия ЕС, за да се оценят мащабите на проблема.
Така, с общи усилия за влагането на нов регулаторен механизъм, чрез който да има наказуемост за тези измамни практики, би трябвало до средата на 2019 г. да имаме и правото на общи съдебни искове до различни компании, които ни дискриминират като граждани и клиенти.
Завършваме с едно заключение от г-жа Вера Йоурова – „В глобализирания свят, където големите корпорации имат огромни предимства пред индивидуалните клиенти, трябва да балансираме ситуацията. Не може да бъде евтино да се мами.“
Колко е полезна тази информация?
Оценете като използвате звездичките
Oценка:
Оценка
5
of 5
- 1 глас.
Статии
Европейската комисия одобри новата ОПИК 2021 - 2027
от Biznesidei.bg
07 Октомври 2022
ЕК даде одобрение и за 4-тата европейска програма на нашата страната ни от...
Енергийните компенсации за фирмите бяха удължени до края на годината
от Biznesidei.bg
29 Септември 2022
Програмата за енергийно компенсиране на фирмите бе одобрена и за периода от 01-ви...
До 21-ви септември малкият и среден бизнес кандидатства за финансиране от 260 млн. лв. за технологична модернизация
от Biznesidei.bg
30 Август 2022
В срок до 21-ви септември може да се кандидатства първата отворена за страната ни...
2-месечен връх за цената на Ethereum след сигнали за успешен тест
от Biznesidei.bg
12 Август 2022
Цената на Ethereum стигна над 2-месечен пик след сигналите, че планът за подобрението...
Изтеглете БЕЗПЛАТНО Специално Приложение
Успех в старта и управлението на бизнеса: практически съвети.
Абонирайте се за бюлетина на biznesidei.bg и бъдете в крак с тенденциите в бизнеса.
Изтеглете БЕЗПЛАТНО Специално Приложение
Успех в старта и управлението на бизнеса: практически съвети.
Абонирайте се за бюлетина на biznesidei.bg и бъдете в крак с тенденциите в бизнеса.
Сподели своя коментар0 Коментари